Curriculum Vitae van Karen Stoffels-Montfoort, juli 2022
Huidige werkzaamheden
Beleids/projectmedewerker NVVK verenigingsbureau sinds mei 2011
Als senior beleidsadviseur en projectmedewerker ben ik werkzaam op het NVVK Verenigingsbureau. Ik houd me bezig met o.a. het bijhouden van jurisprudentie, het signaleren van nieuwe ontwikkelingen en met het beantwoorden van complexe vragen op de community. Ook werk ik aan incidentele projecten als het organiseren van een thema- of studiedag en geef ik voorlichting over het vtlb, de beslagvrije voet en wijzigingen in de Beslagwet en de Participatiewet. Belangrijk is ook mijn deelname aan de werkgroep rekenmethode Vtlb van Recofa.
Eerder waren mijn aandachtspunten het opstellen van adviezen rond de toelating van nieuwe leden en de omzetting van aspirant-lidmaatschappen, het ontwikkelen en begeleiden van het invoeren van de interne audit bij de leden en het ondersteunen bij het inbedden van Schuldhulpverlening voor Ondernemers binnen de NVVK-scope.
Stafmedewerker Raad voor Rechtsbijstand, bureau WSNP mei 2016- eind 2021
Van 1 mei 2016 - eind 2021 was ik werkzaam als stafmedewerker bij Bureau WSNP. Ik hield me daar bezig met audits van bewindvoerders- en advocatenkantoren, de helpdesk WSNP, subsidiecontroles, jurisprudentie en breder gezien het bijdragen aan de optimalisatie van de uitvoering van de WSNP.
Zzp’er in 8048.nl sinds 1.1.2009
Sinds begin 2009 ben ik werkzaam als zzp’er, voor zaken die niet passen in mijn werknemers-status. Dit kan gaan om o.a. trainingen geven, beroeps en bezwaarcommissies, adviseren van werkgevers over schuldenproblematiek en preventie van uitval hierdoor, examen-opdrachten ontwikkelen, lesmateriaal schrijven/reviseren en coaching op de werkplek. Ook via andere organisaties zoals OSR verzorg ik trainingen als Juridische Aspecten van Schuldhulpverlening, dwangmiddelen in het minnelijk traject en VTLB bijscholing.
Eerdere werkervaring
2002-2016 Zuidweg Insolventiebemiddeling:
2002-2008: Als manager kwaliteit & opleidingen heb ik meegebouwd aan en meegedacht over de groei en ontwikkeling van een klein bedrijf (7 personeelsleden) naar een van meer dan 70 man. Ik was initiator van het NVVK lidmaatschap (het eerste kantoor met schuldhulpverlening voor ondernemers), ontwikkelde kwaliteitscriteria voor de beoordeling en ontwikkeling van medewerkers, initieerde werken met stagiairs en begeleidde talloze afstudeeronderzoeken en stages. Speelde een aanzienlijke rol in het ontwikkelen van een nieuw automatiseringssysteem voor schuldhulpverlening voor (ex-) ondernemers, had zitting in diverse NVVK-werkgroepen m.b.t. kwaliteit en de complexe praktijk van het schuldregelen en de WSNP, was vraagbaak in rekenkundige vraagstukken en creatieve oplossingen voor dagelijkse problemen, binnen de gegeven kaders.
2008- 2009: Als manager bewindvoeringen heb ik de nieuwe afdeling WSNP opgezet en was ik leidinggevende van 8 -10 personen. Daarmee ook lid van het MT van Zuidweg & Partners met plm. 70 medewerkers.
2009-2010: Managementadviseur bewindvoering, WSNP en algemene ondersteuning.
2010-2011: Als interim-manager bewindvoeringen heb ik op het kantoor Den Bosch een integratie begeleid van een ander bewindvoerderskantoor met Zuidweg Bewindvoeringen en daarnaast een optimalisatie van de afdeling in gang gezet.
2009-2015: Op mijn verzoek na vele jaren geen leidinggevende functie meer, maar docent en managementadviseur. Dit betreft b.v. zaken als het opzetten van een O.R., deelname aan diverse NVVK Commissies, interne opleiding en coaching, het reorganiseren van afdelingen en veel inhoudelijk sociaal-juridische trouble shooting
1996 -2002 PLANgroep/Planpraktijk (nu : Verder):
1996-1998: (Senior)-consulent in diverse projecten, tevens coach en projectcoördinator.
1998-2002: Diverse projecten schuldhulpverlening en budgetteringscursussen opgezet en in re-integratietrajecten als coach opgetreden. Bewindvoerder WSNP, docent schuldhulpverlening en WSNP, helpdeskconsultant.
1998 Als deelnemer aan de pilot eerste bewindvoerdersopleiding intensief meegedacht over de vormgeving van dit toen nieuwe vak in de evaluatiegroep van Price Waterhouse Cooper.
1993-1994 Medewerker accountancy in aansluiting op de stage in mijn opleiding SPD 1 en 2 (HEAO BE)
1992-1996 Wenscoördinator bij de Doe Een Wens Stichting
Ik organiseerde de vervulling van de liefste wens van kinderen van 3-18 jaar met een levensbedreigende ziekte, van A tot Z en op de mooist mogelijke manier, zonder dat die moeite zichtbaar is.
1988-1992
Cursusbegeleider Open Universiteit;
universitair studiebegeleider
1979-1987
Beroepskeuzepsycholoog
Bij een adviesbureau te Rotterdam bracht ik studie- en beroepskeuzeadviezen uit, eerst aan 12-16 jarigen, de laatste jaren vooral aan eindexaminandi/ volwassenen met een richtingkeuzevraag.
Opleiding en training (met diploma’s en/of eind certificaten)
2023: training AI, Volksuniverstiteit Amsterdam
2017: training Growth hacking
2010: MBO-SPW via een EVC procedure, tevens erkend gastouder
2005: Professional organizer, opleiding bij Annelise Overbeek
1998: Pilotopleiding WSNP bewindvoerder
1994/1995: S.P.D. 1 en 2, 6 eindcertificaten (=vgl. HEAO-BE)
1993: accountancyproject herintredende academica Erasmus universiteit, Diploma Moderne Bedrijfs Administratie
1983: certificaat beroepskeuzepsycholoog (post academisch)
1973-1978: doctoraal psychologie R.U. Leiden
hoofdvak: persoonlijkheidsleer, bijvak: beroepskeuzepsychologie,
keuze vak: arbeids- en organisatiepsychologie
Overige ervaring
2007-2012: Voorzitter van eigen ANBI, een stichting die een weeshuis in Mongolië en een school voor kinderen met meervoudige beperkingen in Cambodja heeft opgezet resp. helpt financieren.
Zie www.allforchildren.info en www.rabbitschoolcambodia.net
Lente 2006: Sabbatical in Cambodja; financieel en organisatorisch adviseur op school voor kinderen met beperkingen
1992- heden: In een lokaal ruilsysteem ben ik vrijwillig fiscaal en sociaal-juridisch adviseur (o.a. via stichting LETS en Noppes), een uitvloeisel van mijn dagelijks werk en mijn interesse voor particulier-fiscale zaken
1980-heden: (groot)ouderschap en het efficiënt runnen van een druk huishouden
Nevenfuncties
2021-heden: controleur KIWA examenitems
2011-2021: KIWA
Bij Kiwa heb ik als lid van het College van deskundigen Schuldhulpverlening bijgedragen aan de totstandkoming van een nieuw certificeringschema voor schuldhulpverleners. Thans onderhoudt het College dit, heeft ze permanente educatie ingesteld, behandelt ze eventuele klachten en stimuleert ze -waar mogelijk- het tot stand komen van kwalitatief goede schuldhulpverlening.
2005- 2010: Lid werkgroep verlichting administratieve lasten burgers, Ministerie van Financiën
2004-2013: Lid Commissie Schulden Oplossen NVVK, (voorheen commissie Schuldregeling)
2002-2004 en 2013-2015 Lid Commissie Kwaliteitszorg NVVK
2009-2010: Lid examencommissie NEN
2009-2012: Itemauteur DNV/NEN/KIWA
Overige cursussen en opleiding
snellezen, project- en timemanagement, jaarlijkse nascholingen bewindvoerder WSNP, opleiding Boek 1 BW -bewindvoerder, financiële rapportage.